Boşanma Davalarında Nafaka

Boşanma davalarında nafaka çeşitlerinden bahsedecek olursak;

• Tedbir nafakası,
  • İştirak nafakası,
  • Yoksulluk nafakası,
  • Yardım nafakası,

gibi boşanma davası haricinde dava açılan nafaka türleri mevcuttur. Uzman boşanma avukatı tarafından süreci hızlandırmak adına destek alabilirsiniz. Kısaca bu nafaka türlerini açıklamaya çalışalım;

İştirak Nafakası

Türk medeni kanununun 4721 sayılı maddesi gereğince eşler çocuklarının tüm maddi ve manevi ihtiyaçlarını karşılamak zorundadırlar. Boşanmaya karar veren ebeveynler çocuğun herhangi bir tarafa verilmesi durumunda diğer tarafta gücü yettiği oranda çocuğun ihtiyaçlarını karşılamak zorundadır.

İştirak nafakası da bu kapsamda velayet hakkına sahip olmayan anne ya da babanın çocuğunun ihtiyaçlarına katkı sağladığı nafaka türüdür. Çocuğum eğitim, bakım, barınma, sağlık, beslenme ulaşım, harçlık gibi en temel ihtiyaçları iştirak nafakası kapsamındadır. Çocuk ergin olana kadar da boşanma davalarında nafaka alımını hak eder.

Yoksulluk Nafakası

Bu nafaka türü ise boşanma sonucunda geçimini devam ettiremeyecek yoksulluğa düşebilecek kişiye verilen nafaka türüdür. Genelde kadınlar evde çocuklarının bakımı ve ev işleriyle uğraştıkları için çalışmamaktadırlar. Boşanınca mağdur olabilmektedirler. Fakat yoksulluk nafakasını erkeğin de talep etme hakkı bulunmaktadır.

Elbette yoksulluk nafakasını talep etmeninde bazı şartları bulunmaktadır. Örneğin, nafaka isteyen tarafın ağır kusurlu taraf olmaması yoksulluğa düşecek olması önemli bir şarttır. Yoksulluk nafakası da diğer nafaka türleri gibi ayrı olarak talep edilip dav açılmasını gerektirmektedir. Aile hukuku kapsamında görülen nafaka davaları hakim tarafından en doğru karar uygulanacaktır.

Tedbir Nafakası

Bu nafaka türü medeni kanunca taraflara tanınmış bir haktır. Bu nafaka türü boşanma davasıyla talep edilebileceği gibi boşanma davasından bağımsız olarak açılabilir. Tedbir nafakası eş ve çocuk lehine olan nafakalardır.

Bu nafaka türü genelde uzun süren boşanma davalarında yoksulluğa düşmüş maddi imkânı olmayan eşleri zor duruma sokacağı için boşanma davasıyla aynı anda hâkim tarafından mağduriyeti gidermek adına geçici önlem olarak kişiye tedbir nafakası verilebilmektedir.

Yardım Nafakası

Yardım nafakası medeni kanunun 364-366 maddeleri arasında belirtilmiş olup sadece boşanan kişiler için değil alt ve üst soyun birbirinden belirli şartlar dâhilinde nafaka talep etme hakkı bulunmaktadır. Ancak boşanmaya bağlı olarak çocuğa ödenmesi gereken nafaka türlerinden biri olan yardım nafakası bu özelliğiyle iştirak nafakasından ayrılır. Kadıköy boşanma avukatı tarafından süreç hakkında en detaylı bilgiyi alabilirsiniz.